Říj 242010
 

a mistr magie Knížák v pozadí?

Jak si na tom stojím s Muchovou Slovanskou epopejí?

Ne, že by to byl spor, který rázným řezem dělí kulturní veřejnost na dvě půlky nebo že by se přátelé  kvůli rozdílnému stanovisku na umístění Epopeje spolu rozešli! To sice ne, ale když se ta kulturní strkanice o díla, která v jedné ruce neodneseš (formát cca 8 x 6 m), dostala i do našeho bulváru zásluhou nestandardních  praktik kulturních a jiných institucí, dověděla se tímto způsobem o Muchově výtvarném cyklu celá naše slovanská vlast i s menšinami. Nepochybuji o tom, že přestože nás přetahování dvou radnic – té pražské a moravskokrumlovské – pravděpodobně zajímá jen okrajově, nějaký názor vám v hlavě při četbě těchto textů proběhl. Stejně jako mně. Přiznám se, že Muchovo dekorativní umění mě v mládí bavilo, tedy se zalíbením jsem se dívala na jeho obrazy, plakáty a občas mezi tím i něco z Epopeje, ale časem jsem vůči tomuto stylu, jak byl prezentován, otupěla. A přiznám se, že tehdy ani dnes netuším, kolik Slovanská epopej pláten obnáší a jak vlastně vypadají. Jen velmi matně před mým podvědomým zrakem vyvstávají strnulé mythologické figury vážených kmetů a ženy v řízách vzpínající ruce k nebi. Ale moje povrchnost nic neubírá na mistrovství tohoto umělecky afektovaného cyklu, které  tímto zaměstnalo Mistra na 18 let svého života.

Myslím, že ve sporu je momentálně rozhodnuto. Plátna stočena a uložena v klimatizovaném boxu Národní galerie. Mistr Kinžál :) , enfant terrible naší nejen výtvarné scény, to dokázal. Představuji si to tak, že dokonce osobně řídil obrovský kamion jím ozdobený uměleckými klikyháky v happeninigu před Národní galerií a s vítězným úsměvem a pirátským šátkem na hlavě a černou páskou přes jedno oko vezl ta plátna z Moravy do Čech a cestou kynul z okna kamionu všem, kteří ho míjeli a volal: Už to vezu, hoši! – Plátna se totiž budou prezentovat na připravované výstavě Národní galerie ve Veletržním paláci Mýtus, dějiny, vize“. Má začít co nejdříve a  trvat by měla osm měsíců, tedy do konce května příštího roku.

Myslím, že Epopej nakonec Moravskéku Krumlovu zůstane. Pražský magistrát nesežene peníze na vystavění důstojného stánku a ostatně i  prezident Klaus by plátna ponechal v Moravském Krumlově, Praha prý má památek dost. Jsem také toho názoru. Nač nosit dříví do lesa! Pražáci v čele s Knížákem ať si to pořádně okouknou a pak šup s plátny zpátky k patriotům na Moravu. Snad se převozu věnovali odborníci a ne firma na převoz koberců ze skladu do skladu. * Ale prosím nenapadejte mě za zjednodušený názor, je to spor složitější a sporný. Hlavně však se nic kromě těch tahanic neděje. Epopej klidně žila v rozpadajícím se zámku, dokud ji nepotřeboval mistr Kinžál k reprezentaci, tedy k závěrečnému vzmachu, k apoteóze svého velkolepého odchodu z čela NG, a kdovíjak to bude!

Pozor, držte si klobouky, vstupujete do zámku Moravský Krumlov

Safra, a co my, kteří se kvůli tomu nadělení na vlasteneckou pouť do Prahy nechystáme? Prohlédněme si plátna na webu. Jsou k vidění, co jsem mrkla, na dvou místech.

Slovanská epopej

Slovanskou epopej tvoří 20 monumentálních pláten, na nichž jsou zachyceny výjevy z dějin českého národa a z dějin dalších slovanských národů. Cyklus vytvořil malíř Alfons Mucha. Když se našel mecenáš – Charles Cran – vrátil se roku 1910 do rodné země, aby si pronajal část zámku na Zbirohu a zde tvořil Slovanskou epopej, jež mu dohromady zabrala 18 let života. Dokončil ji roku 1928, kdy ji spolu s Charlesem Cranem předal Praze a veškerému československému obyvatelstvu. Obrazy byly během války schovány na dvou místech v Praze. Obrazy zde byly poškozeny vlhkostí. V 50. letech převezeny do Moravského Krumlova, kde byly za pomoci místních občanů restaurovány a od 4. srpna 1963 jsou pak vystaveny na zdejším zámku. Obrazy sem zapůjčila Galerie hlavního města Prahy, která je správcem díla.
Vše okolo Epopeje a jejího tvůrce si můžete prohlédnout a přečíst zde – je to odkaz na velmi povedené video ne bo o tom píší volně v Reflexu.


 Leave a Reply

(required)

(required)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Bad Behavior has blocked 161 access attempts in the last 7 days.