Čec 282010
 

Poučte se:  Ani ve virtuální konferenci si nemůžete si prostě dovolit kdeco ….

Pan Gliebisch pokračuje, a k dopisu knihovnám přikládá doporučení, jak se chovat v elektronické konferenci, abyste nebyli za ignoranty a naopak chovali se noblesně.

Jak komunikovat v elektronicke diskusni skupine

Elektronicka konference muze byt realizovana nekolika zpusoby.
Nejpouzivanejsi jsou konference vedene pomoci elektronicke posty, dale konference poskytovane sluzbou "Usenet News" a v poslednich cca 2 letech i on-line konference, vedene pomoci sluzby WWW. At uz je elektronicka konference (jinak take diskusni skupina, diskusni klub atp.) vedena pomoci jakychkoliv technickych prostredku, mela by v ni byt dodrzovana jednak obecne respektovana a uznavana pravidla pro mezilidskou komunikaci a dale specialni pravidla, dana typem komunikace (presneji – technickymi podminkami, za jakych komunikace probiha). Tato "pravidla slusneho chovani"
jsou obvykle popsana v dokumentech, ktere se oznacuji jako "Netiquette"
(sitova etiketa, slangove "netiketa"). Netiketa obvykle nema formu zavazneho pravidla, kterym jsou vsichni povinni se ridit. Jedna se pouze o soubor rad a doporuceni (nekdy i velmi duraznych doporuceni), kterymi se ridit muzeme, nebo nemusime. Pokud se rozhodneme, ze se jimi ridit nebudeme, riskujeme pouze dve veci: malokdo bude ochoten se s nami bavit nebo reagovat na nase dotazy, v horsim pripade nas spravce nebo zrizovatel konference (obvykle jedna a taz osoba) z konference vylouci. Zrizovatele nekterych konferenci si pridavaji specialni pravidla, ktera "netiketu" zprisnuji, nekteri ji naopak uvolnuji. Existuji i konference, ktere nemaji stanovena zadna pravidla, takove konference se ale obvykle rychle meni v anarchistickou seanci, jejiz informacni hodnota byva vetsinou zanedbatelna.

Netiketa se netyka pouze komunikace v diskusnich forech ale obecne chovani pri vyuzivani sitovych sluzeb. Je to jakysi navod, jak do pocitacove site optimalne integrovat objekt, nachazejici se obvykle mezi klavesnici a zidli.
Zde je tedy strucny kompilat zminenych pravidel, tykajici se specialne diskusnich for vedenych elektronickou postou, sluzbou News, nebo WWW.

1. Pred polozenim dotazu se ujistete, ze jste vyzkouseli vsechny zpusoby, jak problem vyresit vlastnimi silami – Internet k tomu nabizi dostatek informacnich zdroju. Nepusobi dobre, kdyz se v konferenci o kynologii zeptate, jak se pozna fena od psa.

2. Pokud konference neni vedena jako firemni "hotline", mela by prinaset uzitek i vyspelejsim uzivatelum. Zadne konferenci neprospeje, kdyz bude zaplavovana trivialnimi dotazy, na nez najdete odpoved na prvni strance uzivatelskeho manualu.

3. Pokud s problemem opravdu "nehnete", pak se nebojte zeptat. Vas dotaz by mel co nejpresneji vystihovat problem, aby nevyvolal spoustu doplnujicich a upresnujicich otazek.

4. K prispevkum do konference pridavejte vzdy strucny, ale vystizny "subject" (vec). Pokud do "subjectu" svych prispevku budete psat hesla jako "prosba", "pomoc", "informace", "dotaz", pripadne budete "subject"
vynechavat, pravdepodobne prestanou byt Vase prispevky cteny.

5. Kdyz odpovidate na dotaz v konferenci, vzdy zvazte, jestli je odpoved urcena opet vsem v konferenci (jestli ma ostatnim co rict), nebo pouze puvodnimu tazateli.

6. Reagujete-li na dotaz nebo prispevek a chcete ocitovat jeho cast, citujte vzdy pouze tu cast, na kterou reagujete. Nikdy necitujte cely dopis, pripadne i se vsemi jeho citaty, citaty jeho citatu, atd…. Nikdo z ucastniku konference si o nas patrne nepomysli nic lichotiveho, kdyz budeme citovat i celou nekolikaradkovou signaturu puvodniho prispevatele.

7. Vyvarujte se jakychkoliv sdeleni, ktera potencialne vyvolavaji konflikt.
Je napriklad naprosto nevhodne do konference o fotografii napsat poznamku, ze Nikon je nejlepsi a Minolta nestoji za nic. I kdyz budete mit toto tvrzeni sebelepe podlozene argumenty, vzdy vyvola negativni odezvu u majitelu fotoaparatu znacky Minolta.

8. Nez odeslete jakykoliv prispevek do konference, prectete si ho po sobe a zkontrolujte adresu, na kterou ho posilate (viz bod 4.).

9. Vyvarujte se tzv. off-topic sdeleni. Ucastnici konference o meteorologii urcite nebudou kvitovat s povdekem, kdyz je budete pravidelne informovat o novinkach v oblasti podlahovych krytin.

10. Dostanete li dopis typu: " … nebezpecny virus …. rychle a ve vlastnim zajmu tuto zpravu odeslete vsem svym znamym a jejich znamym " pak rozhodne tuto zpravu neposilejte zadnym svym znamym a uz vubec ne do konference. V 99.9 % pripadu se totiz jedna o typicky "spam" (viz napr.
http://www.antispam.cz)

11. Pokud to pravidla konkretni konference vyslovne nepovoluji, pak do ni nikdy neposilejte zadnou komercni reklamu. Nevyzadana reklama je jeden z nejrozsirenejsich nesvaru soucasneho Internetu.

12. Chcete li konferenci sdelit nejakou "objemnejsi" informaci, jako je nekolikastrankovy dokument, obrazek atp. nikdy tuto informaci nedavejte jako prilohu (attachment) k vasemu dopisu. Radeji informaci nekde vystavte (Internet pro to ma neprebernou skalu moznosti) a do konference poslete pouze kratkou zpravu, ze informace lezi tam a tam. Pripojovani priloh k dopisum by melo byt pouzivano pouze pri komunikaci mezi dvema lidmi. V konferencich to byva povazovano za vazny prohresek.

13. Nastavte si sveho postovniho clienta tak, aby radky v dopisech byly zalamovany pod 80 znaku. Uvedomte si, ze postovnich clientu existuji stovky a ne kazdy prijemce je schopen cist radky dlouhe 300 znaku a vice.

14. Prispevky do konference posilejte vzdy jako prosty text (MIME type text/plain), nikdy jako HTML. Ne kazdy postovni klient je schopen takove dopisy spravne interpretovat.

Uvedeny seznam rozhodne neni uplny a jako v kazde mezilidske komunikaci se ucastnici diskusnich konferenci musi ridit hlavne vlastnim citem a zkusenosti. Podle me zkusenosti v poslednich cca 8 letech dlouhodobe na Internetu "prezily" pouze ty konference, ktere maji spravce, dusledne vyzadujiciho dodrzovani vyse uvedenych pravidel a pak ty, ktere nemaji zadneho spravce, takze neni nikdo, kdo by je zrusil. Ve druhem pripade se z konferenci stavaji neco jako "zombie" – sice existuji (nikdo je nezrusil), cas od casu do nich prijde i nejaky ten prispevek, ale neda se rict, ze by nejak produktivne zily.

 

 

 Leave a Reply

(required)

(required)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Bad Behavior has blocked 209 access attempts in the last 7 days.